Veiligheid en leefbaarheid

De PVV is een partij dat ‘law and order’ hoog in het vaandel heeft staan. Dit betekent dat de PVV staat voor meer veiligheid op straat en voor een harde aanpak van drugs gerelateerde overlast en criminaliteit.

• De PVV wil dit bereiken door o.a. het werven en aanstellen van meer buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s). Deze boa’s moeten ruimere bevoegdheden kunnen krijgen en de aandacht van de boa’s dient gericht te zijn op hun primaire uitvoerende taken, daar horen coronacontroles zeker niet bij.

• Ook is de PVV voorstander van (wanneer noodzakelijk) het uitbreiden van het gebruik van cameratoezicht en preventief fouilleren. • De PVV is van mening dat ook dierenmishandeling een harde aanpak vergt, zowel op kleine als op grote schaal.

• De lijnen tussen burger, toezicht en bestuur en maatschappelijke instellingen dienen kort te zijn. Daarom wil de PVV wijkaanlooppunten inrichten samen met bovengenoemde instellingen om laagdrempelig actief te kunnen zijn in diverse wijken van Landgraaf.

• Bij problemen in de wijk moet de gemeentelijke Wijkcoördinator snel en effectief ingeschakeld kunnen worden met een duidelijk mandaat.

• Het behoud, en zo mogelijk uitbreiding, van de voorzieningen zoals bijvoorbeeld scholen, winkels in wijken en kernen is een belangrijke sociaal bindende factor en draagt bij aan de leefbaarheid. De leegstand zoals bij Op de Kamp is voor de PVV een doorn in het oog. Beleid moet zich richten op startende ondernemers zodat zij laagdrempelig en tegen lage huurprijzen kunnen starten. • De verbetering van de leefbaarheid in onze wijken en kernen is voor ons een belangrijk en breed aandachtsgebied.

• De PVV wil daarom een wethouder die ook Leefbaarheid en Veiligheid in zijn portefeuille heeft, zodat de wethouder direct kan reageren bij misstanden en calamiteiten in de diverse wijken van Landgraaf.